Zaterdag 12 september 2015

Gisteren hebben we ongeveer zes uur gereden om in Ranomafana aan te komen. In het stadje Ambositra hebben we buiten geluncht. Een band speelde op straat dansmuziek en 4 mannen en 4 vrouwen dansten hierbij en zongen Malagassische liedjes. Van de videofragmenten die ik toen gemaakt heb, hoop ik na de reis een filmpje te maken dat ik op YouTube zal zetten.

We hebben onderweg een stop bij een uitzichtpunt gemaakt, waar ook veel dorpelingen met hun waar zaten. Dat was allemaal gezellig.

Tegen donker kwamen we bij het hotel Manja in Ranomafana aan. Mijn Facebookvriendin Didice was al aangekomen, maar ze was naar het dorp gegaan. We kregen kamers in bungalowtjes, die langs de helling stonden: dat betekende heel vaak trappen omhoog en omlaag lopen.

Toen ik later in het restaurant kwam, was Didice aangekomen. Zij reist de komende vijf dagen met ons mee. Na onze maaltijd heb ik haar de spullen gegeven, die Aukje  en een bedrijfje in Itrecht (stethoscopen en andere medische materialen, een anatomieboek) hadden meegegeven. Ik hoop dat ze dat kan gebruiken bij haar opleiding tot verpleegster. Ze bladerde in ieder geval lang door het dikke anatomieboek. Er zijn foto’s van gemaakt.

Vandaag hebben we een excursie door het Ranomafana Nationaal Park gemaakt. We hadden geluk, dat we vier lemuursoorten konden zien: de gouden bamboelemuur, de red-frontend bruine lemuur, de zwart-wit tuffed lemuur en de Edward’s Sifaka lemuur . Het pad liep omhoog en omlaag, het was een intensieve wandeling.  Naast de lemuren hebben we ook een paar bloeiende orchideeen gezien.

Na terugkomst hebben we een lunch in ons hotel genomen. De foto hieronder is genomen tijden onze lunch om 14.30 uur.

Foto: Robert

Om half zes gaan we weer weg om een avondexcursie te doen.  We gaan dan met zaklampen  de nachtdieren bekijken en proberen te fotograferen.