Vrijdag 25 september 2015

Na het ontbijt reden we naar Antsirabe, waar we onze bankzaken regelden en boodschappen deden om deze keer zelf een lunch te maken. Daarna volgden we weer de bochtige weg over het hoogebergte tussen Antsirabe en Tana.

We reden om  het drukke centrum van Tana heen en stopten onderweg bij een brug, waar we op een trappetje onze lunch klaarmaakte, met brood, ananas, bananen en yoghurt.

Op een trappetje genieten we van een zelfgemaakte lunch

Daarna namen we de RN 2 richting Andasibe. Voorbij Tana bezochten we Madagascar Exotica, waar we kameleons, gekko’s, slangen, tenreks en vleermuizen zagen.  Een gids leidde ons rond door de oude kasjes met dieren.

Twee kikkers, links de gouden mantella (Mantella aurantiaca) en rechts de tomoto frog

Hij  hield de kameleons ook vliegen voor, zodat we konden zien hoe deze wonderbaarlijke dieren met een snelle tong ze vingen. Hopelijk is het filmpje, dat ik daarvan maakte, gelukt.

Een kameleon zit op de arm van Corrie
Een mooie blauwe kameleon
Een kameleon steekt zijn lange tong uit naar een insect

Na deze stop reden we nog anderhalf uur om in Andasibe te komen. Om half zes kwamen we bij hotel Orchidee aan, waar onze gids  Christine voor het bezoek aan Park Mitsinjo ons al opwachtte.

Om half zeven kwam de gids met een assistent gids terug voor de nocturne, een nachtwandeling langs en door her bos om de nachtdieren te zien. We zagen een paar lemuren, kameleons, een andere hagedis, een kikker en de eerste Indri.

Een groene kikker op een blad, gefotografeerd tijdens de nocturne
Een hagedis op een takje, gefotografeerd tijdens de nocturne

Toen we om half negen terugkwamen in ons hotel, was ons diner klaargemaakt.

Donderdag 24 september 2015

Op deze dag reden we van Fianarantsoa terug naar Antsirabe, waar we weer overnachtten in Madalief, 8 km ten zuiden van Antsirabe.  Na installatie van onze bagage op de kamers hadden we interessante gesprekken (aan de tafel buiten hun restaurant) met Remi (eigenaresse van Madalief) over de situatie van Madagaskar.

Op weg naar Antsirabe lunchten we in Ambrosita.

Woensdag 23 september 2015

In de ochtend maakte ik een aantal foto’s van de planten in de tuin van het hotel.

Een bloem van een Bauhinia soort (Fabaceae)
De bloeiwijze van een mango boom

Na het ontbijt reden we via de RN  7 terug naar het noorden. In Ihosy deden we wat bankzaken en in Ambalavao namen we een lunch. Tussen beide steden maakten we nog een korte stop om bij een “inselberg” (= een kale hoop bazalt, waar het water snel wegloopt) te zoeken naar xerophyten (=  planten, die droogte kunnen weerstaan).
Ik vond er een Xerophyta soort en een Euphorbia soort met kleine bloemen,  waarvan ik foto’s maakten.

OP de inselberg groeiide onder andere een Xerophyta soort
Op de inselberg groeide ppk een succulente Euphorbia soort

Onderweg, langs de RN 7,  kwamen we regelmatige baksteenbakkerijen tegen.

Steenbakoven langs de RN 7

Tegen vier uur kwamen we in Hotel Soratel aan. Dat was nu een vertrouwd hotel geworden, omdat we er op de heenweg ook geslapen hadden.
Die avond hadden we een gezellige maaltijd in het restaurant “Sable d’ Or”, tegenover het hotel.

Dinsdag 22 september 2015

Op deze dag maakten we met zijn negenen nog een excursie in het Isalo Nationaal Park. We reden naar het bezoekerscentrum, betaalden de toegang voor ons vieren ( de andere vier hadden al voor twee dagen betaald) en daarna reden we met 2 gidsen naar de rivier voor het Nationale Park. Omdat het busje de tocht naar de ingang  van het Park niet kon maken, legden we het traject van 500 meter naar het begin van de wandeling te voet af.

De wandeling begon met een klim omhoog de bergen in. Dit Nationaal Park is vooral bekend om zijn landschap (geërodeerde zandsteenformaties) en Pachypodium rosulatum en Pachypodium rosulatum var. gracilis (ook we Pachypodium gracilis genoemd). Beide vormen bleken te bloeien met gele bloemen.

Een Pachypodium gracilis bloeit met mooie gele bloemen.

Bij het eerste viewpoint keken we vanaf het Isalo gebergte op de vlakte ten zuiden er van.

Uitzicht op de vlakte ten zuiden van het Isalo gebergte

Bij het vervolg van de wandeling bleef het landschap aantrekkelijk. We keken even later op de zandsteenformaties uit.

Zandsteenformatie in Isalo Nationaal Park

Tussen de uitzichten door kwamen we ook nog dieren tegen, zelfs een eng dier: een schorpioen. We hielden gepaste afstand, omdat de steek van dit dier gevaarlijk kan zijn.

In de vegetatie was een schorpioen verborgen

Via twee viewpoints kwamen we uiteindelijk bij het “Piscine naturel” uit. Dat is een klein meertje in een rivier nadat deze omlaag stort. In dat meertje konden we even zwemmen.

We zwemmen in de Piscine Naturel

Tijdens het zwemmen zagen we ook nog een ringstaartmaki langslopen. Het lukte mij niet om er een goede foto van te maken. Na een lunch van meegenomen broodjes volgden we dezelfde weg terug. Aan her einde namen we een andere route naar de uitgang, waarna we over een zandweg terug konden lopen naar ons hotel.

Aan het einde van de middag liep ik met Janny en Robert nog even naar het dorp om het cybercafé te bezoeken. Helaas kon het internet die middag niet gebruikt worden, zodat we op het centrale punt van het dorp een biertje besloten te drinken.

Maandag 21 september 2015

Na het ontbijt reden we naar de plantentuin van Toliara, de Arboretum d’ Antsokay. We kregen een rondleiding door een gids door deze tuin met 900 planten uit het doornwoud rondom Toliara. Normaal duurt deze rondleiding een uur, maar door onze vele vragen waren we twee uur bezig. Ik maakte veel foto’s van de droogteplanten, die in deze tuin staan.

Een mousetrap plant (Uncarina), waarvan hier de bloemen en de akelige vruchten getoond worden.
Euphorbia oncoclada
Een detail vande Alluaudia montagnacii, een van de bijzondere doornplanten uit het zuidwesten
Een detail van de Alluaudia montagnacii, een van de bijzondere doornplanten uit het zuidwesten
Moringia drouhardii (Maroserano), een van de dikbuikige planten
Moringia drouhardii (Maroserano), een van de dikbuikige planten, met de jonge onderzoekers Petra en Annelies er on heen

Petra maakt nog een foto van mij naast een Pachypodium, een van mijn lievelingsplanten

Fred naast een Pachypodium op de Arboretum d' Antsokay
Fred naast een Pachypodium op de Arboretum d’ Antsokay (foto: Petra)

Het lukte mij ook nog om met de camera een mooie vogel te vangen, waarschijnlijk de Madagascar Flycatcher.

Een Madagascan flycatcher zit rustig in een boom

Met interessante boeken en materialen verlieten we de tuin.
We reden terug naar de stad om er te lunchen, nadat we eerst nog een straatje met souvenirstalletjes bezochten zodat Annelies nog een pallisander blad kon kopen. Omdat de lunch op zich deed wachten, ben ik vanaf het restaturant nog even naar het strand van Toliara gelopen. Het is geen mooi strand, maar je ziet er wel mooie vissersbootjes.

Het strand van Toliara met ossekar
Het strand van Toliara met vissersbootjes

Ik had aanvankelijk ook nog naar de Tafelberg willen gaan, maar volgens onze gids van de plantentuin was dat niet interessant meer. We hadden er ook geen tijd voor, ook niet voor de baai de Sint Augustin, waar in 2004 nog mooie doornplanten (Didiereaceae) groeiden.
Om twee uur ’s middags reden we terug naar Ranohira. Onderweg stopten we nog een maal, toen we een mooie baobab (Adansonia) zagen staan. We liepen er naar toe en ik maakte er weer verschillende  foto’s van.

Een reusachtige baobab (Adansonia) staat op enkele meters van de RN 7

In Ranohira kwamen we het andere viertal weer tegen. Zij hadden die dag een excursie in Isalo Nationaal Park gedaan, waarbij ze ringstaartmaki’s (Lemur catta) hadden gezien.

Zondag 20 september 2015

Van het hotel Tsara Soa reden we naar de Route Nationale 7 terug. Vandaar vervolgden we de RN 7 via Ihosy naar Ranohira. In Ranohira gingen we naar hotel Etoiles de Isalo,  waar we de lunch namen. Anneke, Janny, Robert en Herman bleven hier slapen, zij hadden geen zin om mee naar Toliara te gaan. Na de lunch vertrok ik Annelies, Petra, Corrie en Jan met onzebuschauffeur Mamy naar Toliara.

Onderweg naar Toliara maakten we een korte stop, waarbij we een grote baobabboom (waarschijnlijk Adansonia grandidieri) bekeken en fotografeerden.

In Toliara bleek mijn voorkeur, hotel Esplanade, vol te zijn. Mamy stelde Chez Alain voor. Daar was plaats voor ons vijven in drie bungalows. In dit hotel namen we ook het diner.

Wordt nog aangevuld

Zaterdag 19 september 2015

We liepen van het Andoharianaplateau op 2050 meter hoogte omlaag naar een weg op 900 meter hoogte, waar onze chauffeur Mamy en Petra ons met de bus oppikten.  Met het busje reden we naar hotel Tsara Soa.  De tocht was erg mooi, maar door het grote hoogteveschil uitputtend voor onze benen.

Aanvulling volgt nog

Vrijdag 18 september 2015

Op deze dag zijn we begonnen  aan onze trektocht. Met onze hulpgids Justin moesten we eerst naar het volgende dorp lopen waar onze hoofdgids Martin woont. Martin kende ik van mijn trekking in 2004. Hij wist de Latijnse namen van de meeste planten en ik had Gerald gevraagd of hij weer onze gids kon zijn.

Toen we in het dorp kwamen, werden we omgeven door kinderen. Corrie pakt deze kans aan om met de kinderen te gaan zingen: “Frere Jacques”, ” Alouette allouette” en andere liedjes. Ik heb het vastgelegd op de video.  Omdat het zo lang duurde voordat Martin kwam, besloten we alvast met Justin omhoog te lopen. Tijdens onze tocht omhoog worden we uiteindelijk ingehaald door Martin.

Het was de bedoeling om naar het plateau van Andohariana te gaan op 2050 meter hoogte. Daarna zouden we verder omhoog lopen naar de Pic Boby (de tweede berg in hoogte van Madagaskar) op 2600 meter. Tijdens de tocht naar het plateau was het warm.

Ik had het moeilijk, mijn conditie was op dat moment niet optimaal. Zou het mij lukken om op een leuke manier de top van Pic Boby te halen? Ik had de afgelopen twee nachten gewoon te weinig geslapen. Tijdens de lunch op de stenen langs een van de riviertjes nam ik het besluit om niet door te lopen naar de top. Ook Herman en Corrie namen dat besluit. We zouden naar het Andoriana plateau lopen, waar de tenten zouden komen. Gelukkig had ik de top in 2004 al beklommen.  Anneke, Annelies, Janny, Jan en Robert gingen na de lunch snel verder om de top te proberen te halen. Wij liepen rustig omhoog en kwamen bij het kamp Janny tegen. Ze had de Pic Boby ook laten zitten.

Panorama vanaf onze kampeerplek op het Andohariana plateau
Panorama vanaf onze kampeerplek op het Andohariana plateauk

Tijdens ons tocht zagen we veel bloeiende Asteraceae. Waarschijnlijk zorgen deze planten er voor dat de zaden voor het regenseizoen verspreid worden. Onder de Asteraceae soorten troffen we veel Helichrysum soorten en enkele Seneciosoorten.

Een half uur voodat het definitief donker werd (rond 17.45 uur) kwamen de anderen bij het kamp aan. Zij hadden ook de top niet gehaald. Bij de pas voor de beklimming waren ze teruggekeerd, omdat ze bang waren bij de afdaling in het donker te moeten lopen.

Donderdag 17 september 2015

Ik sliep de nacht kort: om 4.00 uur ging ik naar bed en om haf negen liep de wekker af. Om negen uur zou ik Gerald Santos bij het ontbijt in hotel Soratel treffen. Gerald Santos ken ik van de trekking in Andringitra in 2004, die hij toen perfect georganiseerd had. Ik had voor onze reis gevraagd of hij de trekking weer kon organiseren voor 9 personen: 5 tenten, dragers en maaltijden verzorgen.

De afgelopen dagen heb ik via Facebook, e-mail en telefoon regelmatig contact gehad met Gerald om de trekkking door het Andringitramassief mogelijk te maken.  De trekking volgens het schema van 2004 valt niet te realseren: de toegangsweg vanuithet zuidwesten is zo achter uitgegaaan, dat onze chauffeur Mamy hem niet wil rijden. Gerald heeft weer andere mogelijkheden geopperd, ik heb hem de dag ervoor via mijn telefoon laten praten en er leek een oplossing zicht. Petra spreekt goed Frans en kan daarbij goed helpen.

Tijdens het ontbijt kom ik gelukkig Gerald tegen. Hij heeft die nacht uren op ons gewacht bij het station, maar we kwamen pas laat aan. Hij s toen gaan slapen, hij had helaas mijn smsje niet gelezen.  Gerald vind dat Petra niet meekan. Zij is op de tweede dag in Ranomafana Nationaal Park uitgegleden en ze heeft een kwetsuur aan haar knie. Heeel jammer, maar het is niet vestandig om haar in eeen berglandschap te laten klimmen en dalen met de knie. Zij zal door Gerald naar het hotel buiten Andringitra worden gebracht, waar onze tocht eindigt.

Gerald heeft een oplossing voor de vervoersproblemen: wij gaan met ons busje naar Ambalavao en daar stappen de trekkers over in een gehuurd busje doot Gerald dat wel de slechte weg kan rijden.  Op het gehuurde busje zullen ook de tenten, slaapzakken en andere materialen vervoerd worden. vanaf Ambalavao zullen Mamy, Petra en de grote rugzakken naar het hotel rijden.

Het lukt ons om rond 11.00 uur te vertrekken. Ik neem afscheid van Didice, die vijf nachten (Ranomafana ,  Manakara en de treinreis) en dagen met ons opgetrokken heeft.  Ik hoop dat ze er van genoten heeft. Ze heeft in ieder geval kunnen genieten van een aantal dagen lekker kunnen eten en een eigen kamer in het hotel.  Ze heeft ons af en toe kunnen helpen, omdat ze Malagassisch spreekt.

We rijden naar Ambalavao en bezoeken daar de papierfabriek, in afwachting van Gerald. Die komt na enige tijd met een taxi-brousse, die hij gehuurd heeft. Na de lunch bij de papierfabriek rijden we met de gehuurde  naar de bergen, dat betekent veel hobbelen, regelmatig uitstappen en lopen omdat het busje anders niet tegen de helling omkomt. Bij het vallen van de duisternis bereiken we onze eerste kampeerplek bij de toegang van het Park. De tenten blijken koepeltenten te zijn en die vallen niet tegen.

De kaartjes hieronder heb ik later thuis geproduceerd en die geven de gelopen routes weer in 2015 (zwart en rood) en in 2004 (blauw en groen).

De kaart in @D formaat van de gelopen trekking in 2004 en 2015
De kaart in 2D formaat van de gelopen trekkings in 2004 en 2015
De kaart van de trekkings in 2004 en 2015 in 3D formaat (in Google Earth)

Woensdag 16 september 2015

Vandaag deden we de treinreis, die ik zelf al drie keer eerder heb gedaan: twee keer in 2004 (heen en teug van Fianarantsoa naar Manakara) en een keer in 2012 (ook toen van Manakara naar Fianar).

In 2004 vond ik de treintocht boeiend. Je was de hele dag onderweg, maar we kwamen toen omstreeks 17.00 uur aan bij onze eindbestemming.  In 2012 werd de tocht een beproeving, omdat de trein toen pas om 22.00 uur in Fianar aankwam. Toen bracht een taxi mij naar hotel Soratel, maar daar reageerde men niet meer op mijn aaanbellen. Ik dacht dat ik toen eenmalige slechte tocht had, maar ook nu duurde de tocht veel langer. We kwamen om 3.00 uur in de nacht aaan. Gelukkig hadden we nu een chauffeur die iets met het hotel geregeld had. Door de late aaankomst miste ik ook mijn ontmoeting met Gerald Santos, mijn Facebookvriend en trekking organisator voor de trektocht in het Andringitramassief. Onze hele ploeg was bekaf, dus we konden ook niet afspreken om de volgende dag vroeg te vertrekken: uk sprak met de groep af, dat we op donderdag om 11.00 uur  zoudenproberen te vertrekken.

Het eerste deel van onze treinreis was aangenaaam. Op de verschillende stations wachtte de trein enige tijd (voor inladen en uitladen van goederen), waardoor we steeds vers fruit en andere hapjes konden kopen. De mandarijnentijd bleek voorbij, die waren er in 2012 in grote hoeveelheden. Er waren wel veel bananen.

Na ongeveer 16.00 uur begon onze reis onaangenaaam te worden. De lokomotief kon met moeite de trein voort trekken en moest uiteindelijk vervangen worden door een andere. Helaaa, de treintocht van Fianar naar Manakar kan ik geen enkele toerist meer aanbevelen. Door slecht onderhoud aan de rails en materiaal kan de trein op grote stukken niet harder dan 10 km per uur rijden.