Dinsdag 22 september 2015

Op deze dag maakten we met zijn negenen nog een excursie in het Isalo Nationaal Park. We reden naar het bezoekerscentrum, betaalden de toegang voor ons vieren ( de andere vier hadden al voor twee dagen betaald) en daarna reden we met 2 gidsen naar de rivier voor het Nationale Park. Omdat het busje de tocht naar de ingang  van het Park niet kon maken, legden we het traject van 500 meter naar het begin van de wandeling te voet af.

De wandeling begon met een klim omhoog de bergen in. Dit Nationaal Park is vooral bekend om zijn landschap (geërodeerde zandsteenformaties) en Pachypodium rosulatum en Pachypodium rosulatum var. gracilis (ook we Pachypodium gracilis genoemd). Beide vormen bleken te bloeien met gele bloemen.

Een Pachypodium gracilis bloeit met mooie gele bloemen.

Bij het eerste viewpoint keken we vanaf het Isalo gebergte op de vlakte ten zuiden er van.

Uitzicht op de vlakte ten zuiden van het Isalo gebergte

Bij het vervolg van de wandeling bleef het landschap aantrekkelijk. We keken even later op de zandsteenformaties uit.

Zandsteenformatie in Isalo Nationaal Park

Tussen de uitzichten door kwamen we ook nog dieren tegen, zelfs een eng dier: een schorpioen. We hielden gepaste afstand, omdat de steek van dit dier gevaarlijk kan zijn.

In de vegetatie was een schorpioen verborgen

Via twee viewpoints kwamen we uiteindelijk bij het “Piscine naturel” uit. Dat is een klein meertje in een rivier nadat deze omlaag stort. In dat meertje konden we even zwemmen.

We zwemmen in de Piscine Naturel

Tijdens het zwemmen zagen we ook nog een ringstaartmaki langslopen. Het lukte mij niet om er een goede foto van te maken. Na een lunch van meegenomen broodjes volgden we dezelfde weg terug. Aan her einde namen we een andere route naar de uitgang, waarna we over een zandweg terug konden lopen naar ons hotel.

Aan het einde van de middag liep ik met Janny en Robert nog even naar het dorp om het cybercafé te bezoeken. Helaas kon het internet die middag niet gebruikt worden, zodat we op het centrale punt van het dorp een biertje besloten te drinken.