Zaterdag 3 oktober 2015

Dit was de laatste dag van onze trekking. We zouden deze dag  mer een bamboevlot de rivier Riasila af gaan dalen. Na het ontbijt daalden we vanaf het dorp het pad af naar de rivier, waar een bamboevlot klaar lag. Het vlot bestond grotendeels uit twee lagen dikke bamboestokken, waardoor de bovenste lagen duidelijk boven het waterniveau uitstaken. Boven op die twee lagen waren met andere bamboestokken banken geconstrueerd, waarop wij met zijn vijfen en onze gids Lambert konden zitten. Op het deel dat uit een bamboestokkenlaag bestond, stonden de vlotbeheerder en Irina. Zij drukten met elk een bamboestok het vlot de rivier op en boomden ook tijdens de tocht.

We stappen op het bamboevlot, dat ons de Riasila gaat afvoeren
We stappen op het bamboevlot, dat ons de Riasila gaat afvoeren

We hadden pech, dat de rivier aan het einde van de droge periode zo’n lage waterstand had. Irina en de vlotbeheerder moesten regelmatig met een bamboestok  het vlot verder duwen.

Irina boomt het vlot bij passages, waar het te langzaam gaat.
Irina boomt het vlot bij passages, waar het te langzaam gaat.

Daardoor duurde de tocht naar de eindbestemming 5 uur in plaats van de normale 3 uur.  Op twee derde van de tocht moesten we even van het vlot af, toen er grote stroomversnellingen kwamen: de vlotbeheerder manoeuvreerde toen alleen het vlot door de sterke stromingen heen. Voor de stroomversnellingen kropen we de helling op naar de spoorlijn Moramanga/Tamatave wat hoger op de helling. We liepen over de spoorbaan langs de rivier stroomafwaarts tot voorbij de stroomversnellingen.

We lopen enige tijd over de spoorlijn, zodat de vlotbeheerder meer met het vlot kan manoevreren.
We lopen enige tijd over de spoorlijn, zodat de vlotbeheerder meer met het vlot kan manoeuvreren.
De vlotbeheerder voert alleen het bamboevlot door de stroomversnellingen
De schipper voert alleen het bamboevlot door de stroomversnellingen

De Madagassiers gebruiken de spoorlijn ook als wandelpad. We passeren een aantal mensen met een zeboekudde.

Tegenliggers op de spoorlijn met enkele zeboe's
Tegenliggers op de spoorlijn met enkele zeboe’s

Daar daalden we weer af naar de rivier en klommen weer op het vlot. Omstreeks twee uur ’s middags bereikten we de voorlopige eindbestemming van het vlot, even onder het dorp Anivorano. De vlotbeheerder zou het vlot verder naar Brickaville afvoeren, waar de afzonderlijke bamboestokken verkocht zouden worden.

We klommen weer omhoog, volgden een klein stukje de spoorbaan naar het dorp. In Anivarano namen we de straatjes naar het centrum, naar een groot plein met winkels waar ook een taxi-brousse stond te wachten. Deze bleek uit te puilen van de passagiers. Dat was een te ongunstige situatie voor ons. We besloten te wachten tot de volgende zou komen.

Image9
Het centrale plein van Anivorano, waar we op de taxi-brousse zijn gestapt.

Toen  de volgende taxi-brousse kwam, besloot Lambert voor 10 personen een zitplaats te reserveren, zodat we eerder zouden kunnen vertrekken. We zouden dan ook beter kunnen zitten. Binnen een half uur vertrok het busje naar Brickaville,  waar we aankwamen toen het al donker begon te worden.  Daar konden we redelijk snel overstappen naar een taxi-brousse naar Tamatave, waar we afgezet werden bij het Centre Lambohoany omstreeks half negen, veel later dan gepland.

George en Marcia hadden ons eerder verwacht, zij hadden al gereserveerd bij het restaurant Ocean501 aan het strand. Met twee taxi’s gingen we met zijn zevenen naar het terras, waar we met het geluid van de branding van de Indische Oceaan op de achtergrond genoten van een heerlijke maaltijd.

Later heb ik met behulp van mijn GPS tracks uit mijn Garmin Oregon 450 GPS ontvanger de onderstaande kaartjes en het hoogteprofiel van de trekking gemaakt:

Kaart van de gelopen en gevaren afstanden in de Sauvage trekking
Kaart van de gelopen en gevaren afstanden in de Sauvage trekking (Mapsource kaart)
Weergave van de Sauvage trekking op een Google Earth foto
Weergave van de Sauvage trekking op een Google Earth foto
Hoogteprofiel van de Sauvage trekking
Hoogteprofiel van de Sauvage trekking

Een gedachte over “Zaterdag 3 oktober 2015”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *