Dinsdag 29 september 2015

Vandaag zouden we gaan beginnen  met onze trektochten. Anneke, Janny en Robert gaan een driedaagse trektocht (Milay trekking) doen en Annelies, Corrie, Jan, Herman en ik gaan een vijfdaagse trektocht (Savage trekking) doen. Beide trektochten hebben we via het Centre Lambahoany geregeld.  Centre Lambahoany is de stichting, waar George en Marcia voor werken. Zij hebben de stichting opgericht om projecten (Landbouw, educatie, ecotoerisme) in dit gebied uit te kunnen voeren.
De eerste dag van onze trektocht verloopt synchroon, we nemen dus pas morgenochtend afscheid van elkaar.

We moesten om vijf uur opstaan, omdat we om half zes weggaan. Het vijftal nam alleen een dagrugzakje met de meest noodzakelijke spullen mee ( zij komen nog terug in Tamatave), het drietal zal onderweg bij de lunch hun grote bagage droppen. Om zes uur zaten we met onze nieuwe gids Lambert in een taxi-brousse, die ons naar Brickaville brengt. Bij aankomst in dat dorp, waar de spoorlijn en de RN 2 de brede rivier de Riasila kruist, gingen we ontbijten.

Straatbeeld van de hoofdstraat van Brickaville, de weg van Andasibe naar Tamatave (RN 2)

Daarna liepen we de straat uit naar de rivier, waar wij ons zouden inschepen om stroomopwaarts te varen. Op de inscheepplaats lagen een aantal boten, die boordevol mensen en goederen waren.

De aanlegplaats van de boten die stroomopwaarts de Riasila gaan.
De aanlegplaats van de boten die stroomopwaarts de Riasila op gaan.
Aanlegplaats van de boten die stroomopwaarts de Riasila opgaan.
Aanlegplaats van de boten die stroomopwaarts de Riasila opgaan. Op de achtergrond de brug van de RN 2 en de spoorlijn over de Riasila

Lambert wilde de twee groepen over twee boten verdelen. Dat wilde wij niet. Na protesten van Robert en Herman kwam de hele groep van acht in een boot terecht. We vaarden enige uren in de lange, maar smalle piroque, stroomopwaarts. In het begin van de middag moesten we nog een keer uitstappen voor de lunch.

We stappen uit de piroque voor onze lunch, naast bamboevlotten.

Op weg naar de kraam, waar we de lunch gaan genieten, passeren we droogbedden met kaneel en gemberwortels.

Droogplek voor stukjes kaneel (afkomstig van de schors van de kaneelboom)
Gemberwortels liggen te drogen op een doek

Na de lunch stapten we weer in de boot en gingen we verder stroomopwaarts. Omstreeks 16.00 uur kwamen we bij stroomversnellingen: we moesten er allemaal uit.

Voor deze stroomversnellingen moesten we uit de boot en verder lopen.

De groep van de vijfdaagse trekking zou na het passeren van de stroomversnelling weer in kunnen stappen. Maar we besloten samen met de andere drie te gaan lopen. Tegen de schemering bereikten we het dorp Fetraomby, waar we zouden overnachten.  In een van de huizen was een huiskamer, waar we gingen zitten. Na een biertje kregen we de kamers toegewezen.